Hårstrikk av stoffrester!

Det har blitt en del stoffrester etter hvert. I begynnelsen kastet jeg masse, men nå tar jeg vare på alt i tilfelle det kommer til nytte! For et par uker siden leste jeg en artikkel i Burda om hvordan man kan lage hårstrikk av stoffrester. Tidligere har jeg kjøpt et par av disse strikkene til mellom 50 - 150kr (RAN!). De er nesten gratis når du lager dem selv! Så her kommer en liten tutorial så du også kan lage dem:

Her er et lite utvalg av restene jeg har spart opp. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Utstyret du trenger for å lage strikken: 

  • En stoffrest (minst 10x40 cm eller du kan sy sammen mindre biter) 
  • Målebånd eller linjal
  • Saks
  • Strikk
  • Synål
  • Tråd som matcher stoffets farge
  • Symaskin
  • Knappenåler
  • Strykejern

Tid: kanskje 30 minutter, du bruker mindre tid etter hvert.

Vanskelighetsgrad: Superlett!! 

Slik går du frem: 

 Jeg lagde først mønster, for da slipper jeg å måle opp 10x40 cm neste gang jeg skal lage strikk. Men du kan fint måle 10x40 cm rett på stoffet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er det ferdige mønsteret. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er stoffresten jeg har brukt. Det er viskose tror jeg, så ganske tynt stoff, men veldig greit å sy i. Jeg strøk stoffet litt før jeg klippet det ut etter mønsteret, da blir det finere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så fester du mønsteret til stoffet og klipper det ut. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Strikken har jeg kjøpt hos Stoff og Stil. Pakken har vart en hel evighet (les: et år, for det er omtrent så lenge jeg har sydd), uansett du kan lage maange strikk av denne. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg målte opp ca 17 cm og klippet av litt ekstra til å feste den. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så brettes stoffet dobbelt og nåles fast. Der nålene sitter skal du sy en rett søm over. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så skal stoffet vrenges. Hvis du fester en sikkerhetsnål i den ene enden og trekker den gjennom blir jobben mye enklere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Nå har du en slags tube med stoff med sårkanter i begge ender. Den ene sårkanten bretter du inn og presser med strykejern. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så trekker du strikken gjennom stoffet. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Knyt strikken sammen, pass på at den sitter godt og klipp av tuppene. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så putter du den enden av strikken med sårkanter inni den enden som er presset. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Til slutt syr du sammen strikken for hånd. Prøv å få det så pent som mulig, gjerne usynlige sting. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Da er strikken ferdig til bruk! 

Her et et bilde av noen strikk jeg har laget tidligere: 

#diy #strikk #hår #stoff #stoffrester #sy #hjemmelaget #tutorial 

11 kommentarer

Bitte-Louise

12.05.2017 kl.16:24

Så fint det ble :D

Ingrid Bergtun

12.05.2017 kl.16:28

Bitte: Tusen takk! Du burde prøve! :)

Thea Mariel 👑

12.05.2017 kl.21:31

Utrolig kreativt! Synd jeg er utrolig dårlig på sånt ..

Ingrid Bergtun

13.05.2017 kl.06:42

Thea Mariel 👑: Takk Thea:) Det er mye enklere enn du tror altså! :)

13.05.2017 kl.12:48

Åh, de ble skikkelig fine! Vi ønsker oss sånne! :-)

Ingrid Bergtun

13.05.2017 kl.13:00

Takk :D

Silje Kittilsen

13.05.2017 kl.14:23

Så sykt kreativt, og trendy!

Ingrid Bergtun

13.05.2017 kl.15:53

Silje Kittilsen: Tusen takk, Silje :D

ingrid

13.05.2017 kl.17:19

Takk for tips :) Dette skal jeg prøve en gang :)

Ingrid Bergtun

13.05.2017 kl.17:45

ingrid: Det burde du - superlett:D Jeg gleder meg til å lese om det på bloggen din:)

ingrid

13.05.2017 kl.18:02

Ja, det kommer nok etterhvert! Men først har jeg en del andre prosjekter å ferdigstille :) Merker at jeg ikke må starte på så myye mer enda, før jeg er ferdig med noe :P

Skriv en ny kommentar

Ingrid Bergtun

Ingrid Bergtun

25, Stavanger

Denne bloggen håper jeg vil være til inspirasjon for deg som syr eller har lyst til å begynne å sy. Jeg sydde for første gang i påsken 2016. Etter mange timer bak symaskinen kan jeg nå sy hva som helst.