Hårstrikk av stoffrester!

Det har blitt en del stoffrester etter hvert. I begynnelsen kastet jeg masse, men nå tar jeg vare på alt i tilfelle det kommer til nytte! For et par uker siden leste jeg en artikkel i Burda om hvordan man kan lage hårstrikk av stoffrester. Tidligere har jeg kjøpt et par av disse strikkene til mellom 50 - 150kr (RAN!). De er nesten gratis når du lager dem selv! Så her kommer en liten tutorial så du også kan lage dem:

Her er et lite utvalg av restene jeg har spart opp. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Utstyret du trenger for å lage strikken: 

  • En stoffrest (minst 10x40 cm eller du kan sy sammen mindre biter) 
  • Målebånd eller linjal
  • Saks
  • Strikk
  • Synål
  • Tråd som matcher stoffets farge
  • Symaskin
  • Knappenåler
  • Strykejern

Tid: kanskje 30 minutter, du bruker mindre tid etter hvert.

Vanskelighetsgrad: Superlett!! 

Slik går du frem: 

 Jeg lagde først mønster, for da slipper jeg å måle opp 10x40 cm neste gang jeg skal lage strikk. Men du kan fint måle 10x40 cm rett på stoffet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er det ferdige mønsteret. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er stoffresten jeg har brukt. Det er viskose tror jeg, så ganske tynt stoff, men veldig greit å sy i. Jeg strøk stoffet litt før jeg klippet det ut etter mønsteret, da blir det finere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så fester du mønsteret til stoffet og klipper det ut. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Strikken har jeg kjøpt hos Stoff og Stil. Pakken har vart en hel evighet (les: et år, for det er omtrent så lenge jeg har sydd), uansett du kan lage maange strikk av denne. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg målte opp ca 17 cm og klippet av litt ekstra til å feste den. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så brettes stoffet dobbelt og nåles fast. Der nålene sitter skal du sy en rett søm over. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så skal stoffet vrenges. Hvis du fester en sikkerhetsnål i den ene enden og trekker den gjennom blir jobben mye enklere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Nå har du en slags tube med stoff med sårkanter i begge ender. Den ene sårkanten bretter du inn og presser med strykejern. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så trekker du strikken gjennom stoffet. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Knyt strikken sammen, pass på at den sitter godt og klipp av tuppene. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så putter du den enden av strikken med sårkanter inni den enden som er presset. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Til slutt syr du sammen strikken for hånd. Prøv å få det så pent som mulig, gjerne usynlige sting. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Da er strikken ferdig til bruk! 

Her et et bilde av noen strikk jeg har laget tidligere: 

#diy #strikk #hår #stoff #stoffrester #sy #hjemmelaget #tutorial 

23 kommentarer

Bitte: Tusen takk! Du burde prøve! :)

Utrolig kreativt! Synd jeg er utrolig dårlig på sånt ..

Thea Mariel 👑: Takk Thea:) Det er mye enklere enn du tror altså! :)

Åh, de ble skikkelig fine! Vi ønsker oss sånne! :-)

Så sykt kreativt, og trendy!

Silje Kittilsen: Tusen takk, Silje :D

Takk for tips :) Dette skal jeg prøve en gang :)

ingrid: Det burde du - superlett:D Jeg gleder meg til å lese om det på bloggen din:)

Ja, det kommer nok etterhvert! Men først har jeg en del andre prosjekter å ferdigstille :) Merker at jeg ikke må starte på så myye mer enda, før jeg er ferdig med noe :P

Tusen takk! De ble nydelige! ❤

Solfrid Ohm: Åå har du laget! Kult :D

Hvilke stoff du bruker ?:)

Inga: Hei! Jeg har prøvd med mange forskjellige stofftyper og alle fungerer like bra syns jeg. Det er en fordel at stoffet lar seg stryke da :) Men bortsett fra det kan du nesten bruke hva som helst :)

Jeg synes bloggen din er så inspirerende❤️Og er nybegynner😊Har for ikke så lenge siden syd såne hårstrikk jeg også de er super fine og perfekt og gi bort i gave til f.eks de som har alt😊😊

Sandra: tusen takk!! Så koselig å høre, Sandra<3 helt enig, det blir nok mange strikk i gaver fra meg i år!

Nå har jeg sydd sånne sammen med min datter på 8 år. Et perfekt prosjekt og fine gaver til både hennes og mine venninner 😊 Takk for at du deler tips!!!

Stine: så gøy å høre!!<3 takk for kommentaren!:D

Må man sy det med symaskin?

Anonym: jeg har ikke prøvd uten. Men du kan jo prøve med veldig tette sting ??

Silje Margrethe

Silje Margrethe

Takk for enkel oppskrift!

Mine gamle (sikkert utslitte) hårstrikk fra 90-tallet gikk i søpla rett før disse begynte å komme tilbake igjen, så nå er det bare å ordne seg nye.

Har ikke symaskin, men det gikk finfint å sy for hånd. Laget akkurat mitt aller første, og pakket det inn sammen med en forsinket burdsdagsgave til ei venninne. Kanskje jeg rekker å lage et til meg selv også før kvelden er omme! =)

Silje Margrethe: Så gøy å høre! <3