Sy sløyfe - steg for steg!

Her kommer oppskriften på hvordan jeg syr sløyfer. Det er ikke sånne sløyfer man knyter selv, så proff er jeg ikke enda :) Men de blir veldig fine selvom. 

Du trenger: Stoff, strikk, hemper, synål, symaskin, sytråd, binders, målebånd. 

Tid: Spørs litt på skillsene dine, jeg er jo en syfersking og bruker ca 1 time på en slik. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Først lagde jeg et mønster til selve sløyfen, jeg tenker at det er digg å slippe å måle opp hver gang hvis man har lyst til å lage flere sløyfer. Jeg brukte en av samboeren sine kjøpesløyfer som utgangspunkt til mønsteret. Egentlig er det bare et rektangel som måler 36 cm i lengden (3 x 12 som er sløyfens lengde) og 6 cm i høyden. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
De andre to delene valgte jeg å ikke lage mønster til. Del C er den delen som går over selve sløyfen og del B er festingen rundt halsen. 

Målene for delene ferdig utklipt:

A = 7 * 36 (denne er det to av)
B = 4 * 36
C = 4 * 22 (Det er ikke farlig om denne blir kortere, jeg har beregnet veldig mye her).
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Legg de to A stykkene rett mot rett oppå hverandre og sy rundt (slik som de røde strekene). Husk at du trenger et hull å vrenge gjennom. Jeg har plassert hullet slik at det havner akkurat der del C skal ligge over sløyfa. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så klipper du hjørnene og vrenger gjennom vrengehullet. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jobb med hjørnene så de blir så skarpe som mulig. Stryk med damp. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Legg stoffet trippelt. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her får du et inntrykk av hvordan sløyfen blir til slutt. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Sy del B og C. Stoffet jeg brukte raknet veldig, så jeg bestemte meg for både å sy rett og så sikksakke over etterpå. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Vreng. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg pleier å bruke en sikkerhetsnål for å vrenge, da blir jobben mye enklere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Stryk del B og C med damp. Brett kantene til del B innover og stryk over. Legg en strikkbit inni på den ene siden og sy igjen. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESLegg del C over sløyfa og sy så tett inntil du kommer. Klipp av stoffet som ligger tettest inntil sløyfa, klipp den andre biten så den kan brettes dobbelt og sys inntil for hånd. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg brukte slike hemper til å feste, her kan man bruke det man syns blir finest. Disse sys fast for hånd. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Da er den ferdig! 

Si fra hvis du har noen spørsmål :) 

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#sy #sløyfe #mandag #fest #hverdag #diy #oppskrift

4 kommentarer

Charlene N. Nedrum

15.06.2017 kl.23:34

kjempestilig! :D

Ingrid Bergtun

18.06.2017 kl.22:31

Charlene N. Nedrum: takk!:)

29.06.2017 kl.08:04

Kan du legge ut fremgangsmåte på den hvite skjortekjolen? :)

Ingrid Bergtun

22.07.2017 kl.15:38

Hei! Oppskrift ligger ute nå:)

Skriv en ny kommentar

Ingrid Bergtun

Ingrid Bergtun

26, Stavanger

Denne bloggen håper jeg vil være til inspirasjon for deg som syr eller har lyst til å begynne å sy. Jeg sydde for første gang i påsken 2016. Etter mange timer bak symaskinen kan jeg nå sy hva som helst og har fått mulighet til å være en av deltakerne i Symesterskapet på NRK.