Sy tøfler (steg for steg oppskrift)

Martinus hadde bursdag i går, og i den anledning tenkte jeg det hadde vært koselig å sy en gave til han. Jeg pleier som regel å sy prosjekter til meg selv. Jeg har sydd en skjorte til han en gang, men det er det eneste.

Han går ofte med tøfler hjemme, men for noen måneder siden ble de han hadde slitt ut, heelt ødelagte. Så da tenkte jeg at YES! Noe jeg kan sy! Og krysset fingrene for at han ikke kjøpte seg nye i mellomtiden. 

Heldigvis gjorde han ikke det. Så da ble det tøfler i bursdagsgave. 

Alt stoffet jeg brukte var rester fra andre prosjekter, alt fra Stoff og Stil. 

Det grønne stoffet er kordfløyel (jeg fant ikke akkurat fargen jeg brukte, men sjekk her for andre farger). 

Det hvite stoffet jeg brukte som fôr er supermyk imitert pels (trykk her for å komme til det).

Det grå stoffet er egentlig møbeltekstil, ganske tykt for stabilitet i tøflene. (trykk her for å komme til det).

Sånn ser alle delene du trenger til tøflene ut når de er ferdig klippet. 

De fire øverste delene er foran på foten. De avlange delene er bak rundt helen og de fire delene som er formet som en fot er sålen. Ta utgangspunkt i en tøffel som passer når du klipper sålen og klipp ut de andre delene etter målene på den. Delene som ser like ut er like. 

Et lite NB før du begynner å klippe er at det hvite fôrstoffet røyter VELDIG. Jeg måtte støvsuge flere ganger mens jeg klippet og sydde tøflene. I tillegg hadde jeg en klesrulle parat så jeg kunne fjerne hår fra de andre stoffene underveis i syingen. 

Jeg brukte denne slappe Sheraton-tøffelen som utgangspunkt. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når alle delene er klippet ut begynner du å sy fremsiden og helen sammen. Legg dem rett mot rett som på bildet og sy langs den nederste kanten.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så sys den sammen som en sirkel. Rett mot rett på andre siden også. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press sømrommet fra hverandre med styrkejern. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sy fôrdelene sammen på samme måte. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så skal fôret og ytterstoffet sys sammen. Legg dem med rettsiden mot hverandre som på bildet og nål langs den øverste sirkelen. Det er her det skal sys. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når det er sydd sammen klippes sømrommet ned til 1 cm og så klipper man hakk langs hele. Pass på å ikke klippe over sømmen. Grunnen til disse hakkene er for at det skal bli pent når tøflene vrenges. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press med strykejern og vreng tøflene. Press en gang til når de er vrengt. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Nå sydde jeg på logoen min bakerst på helen. Dette kan også gjøres før fôret og ytterstoffet er sydd sammen. 

Fest med nåler for at alt skal ligge på riktig plass. Spesielt foran kan stoffene skli fra hverandre. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

For at tøflene skal få form foran lagde jeg to legg. Det gjorde jeg ved å brette foret og ytterstoffet over hverandre på hver side av fronten. Fest med nåler og sy en søm for å holde dem på plass. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så legges tøffelen rett på innersålen (den i fôrstoff) og sys på langs hele. Det syns ikke så godt i det grønne stoffet, men hvis du ser langs helen nederst syns sømmen. Den går hele veien rundt tøffelen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

På bildet under syns det bedre at innersålen er sydd fast i tøffelen. Nå skal yttersålen sys på. Det gjøres ved at den legges oppå tøffelen. Da må alt ligge inni, derfor klemte jeg tøffelen flat som på bildet under. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Legg yttersålen oppå tøffelen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sy langs den oransje streken. Hullet er vrengehull som tøffelen skal vrenges gjennom etterpå. Dette må sys igjen med håndsøm. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn ser den ut på den ene siden når den er sydd sammen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn ser den andre siden ut. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så vrenges den gjennom vrengehullet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press tøflene med strykejern og sy igjen hulle med usynlige sting. 

Press en siste gang og tøflene er ferdige! 

De kan brukes begge veier! 

Lykke til med tøflene <3 

Ingrid B (@ingridbergtunsyr på insta)