Tutorials

Fra kjole eller topp og skjørt til jumpsuit!

I sommer sydde jeg en kjole fra Uff vintage om til en suprefresh jumpsuit som jeg brukte på Slottsfjell. Jeg sydde den dagen før festivalen, så jeg rakk ikke å lage oppskrift eller vise hvordan jeg gjorde det. Siden har jeg fått en del spørsmål om hvordan jeg lagde den. Så i går sydde jeg en ny og denne gangen tok jeg bilder underveis så jeg kunne sette sammen en oppskrift til dere!

Jeg går ikke så ofte i kjoler eller skjørt. Denne sommeren har jeg ombestemt meg litt angående skjørt, men kjoler er fortsatt ikke go-to plagget mitt. Jumpsuits derimot, det er en favoritt! Og denne havnet rett blant topp ti! 

For å beholde mest mulig av detaljene på overdelen, valgte jeg å lage en shorts som startet veldig langt ned på rumpa og foran. Du ser det tydelig på bildet over. Shortsen er sydd etter mine mål, så den passer bra, mens overdelen er ganske stor, så stoffet rynker seg opp mot midtjen. Jeg forklarer hvordan jeg fikk dem til å passe når jeg sydde dem sammen lenger ned i oppskriften. 

Jeg digget både lommene, fargen, kragen og knappene foran med dette plagget, men passformen var heelt krise! Heldigvis var det mye stoff. Det er eneste forutsetningen for om det går an å redesigne et plagg. 

Okei, la oss starte på oppskriften; 

Du trenger;

- En kjole eller en topp og et skjørt
- Syutstyr + strykebrett og strykejern
- En gammel shorts eller et shortsmønster som passer deg

Før vi starter må jeg vise dere hvordan outfiten så ut før jeg redesignet den. Den hadde skulderputer, amazing lommer og helt vill passform. Jeg har to sett i samme farge og stoff, ett med skjørt og et med bukse. Jeg bruker skjørtet og toppen på bildet for å lage jumpsuiten. Sparer altså buksa til en annen gang. 

Så. What to do? 

Jeg startet med å finne frem en gammel shorts som jeg ikke bruker lenger. Det er den samme jeg brukte da jeg lagde jumpsuiten i sommer. Siden jeg ikke bruker shortsen lenger klippet jeg den opp for å bruke som mønster. Jeg klippet av nederste del av skjørtet og la mønsterdelene oppå og klippet rundt. Her er det viktig å huske å legge til sømrom. 

Det skal bli to forstykker (speilvendte) og to bakstykker (også speilvendte). 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Fordi jeg ville beholde mest mulig av toppen la jeg shortsdelen ganske langt opp på stoffet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når du har alle delene er du klar til å begynne å sy dem sammen. Jeg startet med å overlocke rundt hele, for å slippe å gjøre det etterpå. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så la jeg dem rett mot rett og sydde sidesømmen på hver side. Husk å presse med strykejern for hver søm. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Deretter la jeg de to delene oppå hverandre rett mot rett og sydde de to buede formene. Den største buen er bak og en korte buen er foran. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når den er presset og vrengt bør den se omtrent slik ut; 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Da er det bare en søm igjen og det er buen mellom beina. Start med å legge sømmene i midten mot hverandre og fest med en nål før du syr. Da vet du at sømmene treffer hverandre. 

Så skal shortsen sys på overdelen. For å være sikker på at alt ble som jeg ville tok jeg på meg overdelen på vranga før jeg nålet shortsen på plass. Da fant jeg ut hvor langt ned jeg skulle klippe overdelen for perfekt passform. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Overdelens omkrets var 5 cm lengre en shortsen. Derfor sydde jeg et innsnitt i hver av sidene på overdelen som tok inn overdelen med 2,5 cm på hver side. 

Når shortsen var sydd på plass presset jeg sømmen mot overdelen og sydde en stikning på toppen. Helt til slutt sydde jeg et bånd av noe av restene. Båndet knøt jeg i livet. 

Lykke til med jumpsuiten! 

Ingrid B <3 

Jeg har åpnet nettbutikk!

Reklame | Reklame for eget design.

De siste dagene har jeg jobbet konstant med å få broderimønsteret mitt ferdig! Og i kveld kunne det annonseres. Jeg har laget designet, brodert og laget oppskrift på et broderi som du kan lage du også.

Broderiet er inspirert av gulvplantene mine i stua. Oppskriften inneholder forklaringer sånn at det egner seg både for nybegynnere og erfarne broderifolk. 

Klikk her for å komme til nettbutikken min. 

Ha en nydelig kveld videre! 

Ingrid <3 

Oppskrift på badedrakt uten mønster!

Jeg har hatt lyst til å sy badedrakt hele sommeren, men det var ikke før jeg kom hjem til Stavanger igjen at jeg fikk mulighet. Det er syke 34 grader i regnbyen i dag. Helt vilt!

Jeg brukte jersey, men hvis jeg var deg ville jeg sett etter et stoff som er mer egnet for bading. Det går greit med jersey, men den jeg har sydd får litt mørkere farge når den blir våt. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Okei, her kommer oppskriften.

Jeg tok utgangspunkt i en body jeg hadde liggende i skapet, og klippet ut et forstykke og bakstykke. Du kan også bruke en topp og klippe omtrent den formen en badedrakt har for så å måle til mellom beina og prøve den på for å få den til å passe. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Her ligger delene ferdig klippet ut. Bakstykket til venstre, forstykket til høyre.
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Overlock eller sy delene sammen med elastisk søm i skuldrene, sidesømmen og skrittet. 

Når du syr uten mønster bør du prøve ofte for å se at alt sitter som det skal. Det er lettere å gjøre endringer tidlig. Jeg fant for eksempel ut at den måtte sys inn i skrittet for å passe. Bodyen jeg brukte som utgangspunkt hadde en lukkemekanisme som gjorde at det var litt mye stoff på bakstykket. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

De to åpningene til beina overlocket jeg og brettet en gang inn før jeg sydde elastisk søm med vanlig symaskin for å holde den på plass. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

I halsåpningen og ermeåpningene sydde jeg skråbånd. Skråbåndet lagde jeg med denne lille dingsen på bildet under.
Jeg klippet en remse med bredde på ca 4 cm og lengde som var litt lenger enn lengden der båndet skal festes. Så trakk jeg stoffremsen gjennom dingsen og strøk med strykejern etter hvert som jeg trakk ut stoff. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg pleier å samle båndet i en rull mens jeg lager det slik at brettene holder seg slik det skal. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Denne gangen overlocket jeg skråbåndet til kanten. Vanligvis når jeg syr i fast stoff syr jeg det på med rett søm. Hvis du ikke vil overlocke kan du sy med elastisk søm langs bretten du ser ved siden av overlocksømmen på bildet. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så brettet jeg skråbåndet over og sydde det på plass fra rettsiden med elastisk søm. For å få det pent i begynnelsen og slutten bør skråbåndet overlappe hverandre og brettes inn når du syr det på helt i begynnelsen. Jeg så et par filmer på youtube om skråbånd første gang jeg prøvde det. Det anbefales hvis du er usikker på hvordan du skal feste det. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når skråbåndene er på plass er badedrakten ferdig! 

Nå håper jeg bare sommeren varer evig så vi kan bruke badedraktene våre lenge! <3 

Ingrid B

DIY festival fashion

Jeg syns at alle skal lage sine egne festialklær i sommer! Jeg har gjort seg så enkelt som mulig for dere med oppskrifter på fete plagg du enkelt kan lage selv. Til noen av outfitene trenger du bare tekstiltusjer, mens andre trenger du symaskin og utstyr for å lage.

Det er veldig gøy å lage egne klær. Festivaler er en super arena hvor jeg føler alle tør å være litt mer crazy når det kommer til hva de har på seg. 
Mine festival outfits er ikke så veldig crazy, men jeg håper de vil inspirere deg til å være kreativ og lage dine egne outfits. 

Sjekk ut filmen fra festivalen jeg lanserte kolleksjonen på. #mablis

A N T R E K K E N E 

Festivalhatt, topp og shorts i viskose.

Toppen er sydd på samme måte som #ingridTEE

Oppskrift på hatten:

Shortsen er sydd på etter et mønster på en herreshorts fra Stoff & Stil. Jeg gjorde den litt kortere og tilpasset strikken i livet etter mine mål. 

Olajakke av gamle jeans

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Oppskrift:

Tekstiltusj på t-skjorter
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Oppskrift

Rumpetaske

Oppskrift:

Ha en nydelig festivalsommer <3 
Ingrid B

Fra teppe til jakke!

Nå har jeg endelig fått redigert ferdig videoen av jakken jeg har sydd av et teppe. 

Jeg fikk så mange nydelige kommentarer da jeg la den ut, så nå er den her folkens. Håper dere finner dere et kult teppe og lager lik <3 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Ingrid B

Oppskrift på festivalhatt!

Endelig, jeg har gledet meg til å dele denne! Da jeg la ut bildet av hatten på Instagram fikk jeg masse spørsmål om oppskrift! Ble så glad. Så nå har jeg laget en youtubevideo hvor jeg viser hvordan du lager den. 

Her er den første hatten jeg sydde med samme mønster. 

Planen er å legge ut oppskrift på shortsen, t-skjorta og jakka også! Så stay tuned! 

TRYKK på linken for å komme til oppskriften på YouTube. 
Link til videoen 

Ha en nydelig sysøndag <3 

Ingrid B

Sy tøfler (steg for steg oppskrift)

Martinus hadde bursdag i går, og i den anledning tenkte jeg det hadde vært koselig å sy en gave til han. Jeg pleier som regel å sy prosjekter til meg selv. Jeg har sydd en skjorte til han en gang, men det er det eneste.

Han går ofte med tøfler hjemme, men for noen måneder siden ble de han hadde slitt ut, heelt ødelagte. Så da tenkte jeg at YES! Noe jeg kan sy! Og krysset fingrene for at han ikke kjøpte seg nye i mellomtiden. 

Heldigvis gjorde han ikke det. Så da ble det tøfler i bursdagsgave. 

Alt stoffet jeg brukte var rester fra andre prosjekter, alt fra Stoff og Stil. 

Det grønne stoffet er kordfløyel (jeg fant ikke akkurat fargen jeg brukte, men sjekk her for andre farger). 

Det hvite stoffet jeg brukte som fôr er supermyk imitert pels (trykk her for å komme til det).

Det grå stoffet er egentlig møbeltekstil, ganske tykt for stabilitet i tøflene. (trykk her for å komme til det).

Sånn ser alle delene du trenger til tøflene ut når de er ferdig klippet. 

De fire øverste delene er foran på foten. De avlange delene er bak rundt helen og de fire delene som er formet som en fot er sålen. Ta utgangspunkt i en tøffel som passer når du klipper sålen og klipp ut de andre delene etter målene på den. Delene som ser like ut er like. 

Et lite NB før du begynner å klippe er at det hvite fôrstoffet røyter VELDIG. Jeg måtte støvsuge flere ganger mens jeg klippet og sydde tøflene. I tillegg hadde jeg en klesrulle parat så jeg kunne fjerne hår fra de andre stoffene underveis i syingen. 

Jeg brukte denne slappe Sheraton-tøffelen som utgangspunkt. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når alle delene er klippet ut begynner du å sy fremsiden og helen sammen. Legg dem rett mot rett som på bildet og sy langs den nederste kanten.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så sys den sammen som en sirkel. Rett mot rett på andre siden også. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press sømrommet fra hverandre med styrkejern. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sy fôrdelene sammen på samme måte. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så skal fôret og ytterstoffet sys sammen. Legg dem med rettsiden mot hverandre som på bildet og nål langs den øverste sirkelen. Det er her det skal sys. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når det er sydd sammen klippes sømrommet ned til 1 cm og så klipper man hakk langs hele. Pass på å ikke klippe over sømmen. Grunnen til disse hakkene er for at det skal bli pent når tøflene vrenges. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press med strykejern og vreng tøflene. Press en gang til når de er vrengt. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Nå sydde jeg på logoen min bakerst på helen. Dette kan også gjøres før fôret og ytterstoffet er sydd sammen. 

Fest med nåler for at alt skal ligge på riktig plass. Spesielt foran kan stoffene skli fra hverandre. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

For at tøflene skal få form foran lagde jeg to legg. Det gjorde jeg ved å brette foret og ytterstoffet over hverandre på hver side av fronten. Fest med nåler og sy en søm for å holde dem på plass. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så legges tøffelen rett på innersålen (den i fôrstoff) og sys på langs hele. Det syns ikke så godt i det grønne stoffet, men hvis du ser langs helen nederst syns sømmen. Den går hele veien rundt tøffelen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

På bildet under syns det bedre at innersålen er sydd fast i tøffelen. Nå skal yttersålen sys på. Det gjøres ved at den legges oppå tøffelen. Da må alt ligge inni, derfor klemte jeg tøffelen flat som på bildet under. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Legg yttersålen oppå tøffelen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sy langs den oransje streken. Hullet er vrengehull som tøffelen skal vrenges gjennom etterpå. Dette må sys igjen med håndsøm. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn ser den ut på den ene siden når den er sydd sammen. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn ser den andre siden ut. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så vrenges den gjennom vrengehullet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Press tøflene med strykejern og sy igjen hulle med usynlige sting. 

Press en siste gang og tøflene er ferdige! 

De kan brukes begge veier! 

Lykke til med tøflene <3 

Ingrid B (@ingridbergtunsyr på insta) 

Julestrømpe - oppskrift!

Jeg har sydd julestrømpe i dag. En superfin en i velour fra Stoff og Stil, den er fôret med bomullsstoff fra samme butikk og i kantene har jeg brukt bisebånd.

Utstyret du trenger:
0,5 m stoff til yttersiden (jeg har brukt velour)
0,5 m stoff til fôret (jeg brukte bomull med stjerneprint)
Bisebånd

Jeg tegnet mønster selv på bakepapir.
På bildet under ser du mønsterdelene. Du trenger 4 av sokken og 2 av firkanten.

Når mønsterdelene er klippet ut sys de sammen slik som på bildet under. Rett mot rett.

Etter at de er sydd sammen legges de oppå hverandre med bisebåndet langs kanten av ytterstoffet.

Så sys det rundt hele med unntak av en liten åpning i enden av fôret som skal brukes til å vrenge.

Etter at den er vrengt bør den presses før fôret brettes inn i ytterstoffet.

Tag meg gjerne hvis du bruker oppskriften så jeg kan se! :)

Ingrid B

Fire gymbager av én gardin til 39kr hos Fretex! (Oppskrift)

Altså at en enkelt gardin fra Fretex kan bli denne fine gymbagen er ganske kult. Jeg brukte litt i underkant av 45 minutter på å lage den, og da tok jeg bilder til bloggen i tillegg, så dette prosjektet lar seg absolutt gjøre på en kveld! 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Utstyret du trenger er: 

- To stoffbiter som er ca 56 x 43 cm (det var mine mål, jeg brukte en gymbag jeg hadde fra før og la den oppå).
- Tau, jeg brukte tau fra Clas Ohlsson. 
- Sy-utstyr 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Først syr du langs den røde striplede linjen. Det er viktig at stoffet ligger vrang mot vrang som på bildet. Grunnen til mellomrommet nederst er fordi tauene skal festes der senere. Nå ligger gymbagen sånn at toppen er til venstre i bildet og bunnen er til høyre. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Deretter presser du sømrommet fra hverandre med et strykejern som på bildet under. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Da blir gymbagen seende slik ut når alle sømmene er presset. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så renklipper jeg kantene veldig tett inntil sømrommet. Grunnen til det er at jeg skal vrenge den og sy over fra innsiden også. Denne sømmen heter fransk søm. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Etter at den er renklippet vrenger jeg gymbagen og bretter ned den øverste kanten for å lage løpegang til tauet. Her har jeg overlocket langs kanten på de senere gymbagene jeg har laget, det kan lønne seg så det ikke rakner eventuelt kan man sy sikk-sakk. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Her er løpegangen sydd og det er på tide å tre tauet gjennom.SAMSUNG CAMERA PICTURES

Tauet tres gjennom på denne måten: man trenger to taubiter som tres fra hver sin side. Inn den ene løpegangen først også ut igjen på samme side gjennom den andre løpegangen. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Til slutt vrenges gymbagen og kantene sys en gang til (den franske sømmen). Her legges enden på tauet inn i hullene som er sydd. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Da blir gymbagen seede slik ut på innsiden når den er ferdig sydd. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Og slik fra rettsiden. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

Topp med rynkede ermer (steg for steg oppskrift)

Denne skjorta var en av favorittene fra pappas gamle skjorter. Jeg digger stripene, og ville finne en måte å beholde dem i denne redesignen. Det jeg har gjort her er egentlig bare å sy den inn så den passer meg bedre, gjort den kortere og sydd på rynker i ermene. Jeg har ikke brukt noe ekstra stoff. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn så skjorten ut før jeg hadde begynt. SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg liker å skjortene ting liggende på gulvet når jeg jobber med dem, da har jeg liksom hele oversikten :P SAMSUNG CAMERA PICTURES

Først klippet jeg av ermene på skjorta og så langt jeg ville ha den nederst. 

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Så prøvde jeg skjorten på, for å se hvor mye jeg kunne ta inn. Et tips her er å ta den på på vranga, feste med nåler og kneppe den opp så er den nesten ferdig til å sys. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Disse stoffremsene kommer fra den nederste delen av skjorta, de brukes til å lage de rynkede ermene. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg skjøter dem sammen slik at de blir en sirkel før jeg rynker dem. Hvis du er usikker på hvordan du rynker har jeg vist det i en tutorial tidligere. Sjekk denne linken!  ​SAMSUNG CAMERA PICTURES

Her de de ferdig rynket og tilpasset størrelsen på ermene. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så nåler jeg dem fast og syr rundt hele. Etterpå fjerner jeg rynketråden og overlocker kanten.SAMSUNG CAMERA PICTURES

Den nederste kanten på skjorten overlocket jeg før jeg brettet en gang opp og sydde toppstikninger. 

Hva syns dere? 

Neste oppskrift blir på den blå og den røde off - shoulder toppen jeg har laget. #staytuned 

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#oppskrift #hårbånd #sommer #mote #sy #hobby #redesign

Min aller første Youtubevideo! (DIY bokbind)

Nå har jeg laget en videotutorial på Youtube!

Jeg viser hvordan man kan sy bokbind som kan brukes om igjen år etter år og tas av og vaskes. Disse er mye mer miljøvennlige enn engangsbokbindene i papir og det er mye billigere å lage dem selv enn å kjøpe i butikk! Det tar maks 30 minutter å lage så det er en god investering! 

Så enten du er elev, student eller forelder, sjekk det ut. 

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#diy #bokbind #boksokk #sy #hjemmesydd #skolestart #bok 

Topp og skjørt (steg for steg oppskrift)

Redesignet av pappas Giovanni - skjorte! 

Jeg fikk høre at skjorta var superfin som den var også og jeg er egentlig enig, så presset var stort på denne redesignen her! 

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg ville lage både underdel og overdel denne gangen. Så jeg krysset fingrene for at det var nok stoff. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

For at det skulle gå måtte jeg klippe mye lenger opp enn jeg vanligvis gjør og legge til ekstra stoff til løpegang. Da brukte jeg et superbillig stoff som heter bomullslerret. Det er sånn stoff de proffe som syr dyre kjoler bruker til å lage en "prøve" av plagget de skal sy. Jeg hadde bomullslerret liggende fra et tidligere prosjekt og det passet perfekt å bruke som løpegang. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Her har jeg sydd med overlockmaskinen så det ikke skal rakne. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg legger bomullslerret oppå skjorta nederst på fremsiden og nåler fast rundt hele. Åpningen som kommer ved knappene passer perfekt til å tre strikken gjennom. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når alt er nålet fast syr jeg langs den øverste kanten, der nålene er på bildet. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Etterpå presser jeg sømrommet fra hverandre med et strykejern. Grunnen til det er at da blir det mye finere når jeg skal brette den inn til slutt. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sånn ser det ut når jeg har presset sømrommet med strykejernet. Nå bretter jeg det hvite stoffet inn under det oransje mens jeg stryker med strykejern. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når den er brettet inn syr jeg to sømmer som strikken skal ligge mellom. På bildet under ser du innsiden av toppen. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Så trer jeg en strikk som er like lang som midjen min gjennom løpegangen. Her syns jeg det er greit å bruke en sikkerhetsnål. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Når den er helt gjennom syr jeg den fast og jobber den inn i jakka med hendene. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Da var toppen ferdig! 

SKJØRTET

Sys på akkurat samme måte. Med løpegang til strikk. 

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Si fra hvis du har noen spørsmål! <3 

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#oppskrift  #sommer #mote #sy #hobby #redesign 

Lag bluse av herreskjorte! Steg for steg oppskrift

Nå kommer en ny steg for steg oppskrift. Denne gangen på toppen jeg har på meg på bildet:)

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Den er ganske enkel å lage. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Utstyret du trenger er: 

En for stor herreskjorte, jo større jo bedre egentlig. Da jeg hadde syverksted med elevene mine før sommeren hadde de med seg fedrene sine skjorter, de gikk i 6.klasse. Og resultatet ble smashing! Så jo større skjorte jo bedre. I denne oppskriften brukte jeg en av pappas gamle XL skjorte. 

I tillegg trenger du syutstyr.

Det er alt. SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESFørst klippen jeg den sånn: Her er nesten alle delene viktige, så jeg prøver å utnytte dem best mulig. Den biten som er øverst i bildet her, den smaleste, skal brukes som løpegang bak strikken som skal være rundt skuldrene. Den brede delen er den delen som rynkes nederst. SAMSUNG CAMERA PICTURES

På bildet under har jeg lagt den smaleste av de tre delene på bildet over oppå for å sy løpegang. Jeg syr langs toppen og bretter den over. Viktig med strykejern her for å få det fint. Deretter måler jeg strikkens bredde og syr en søm både over og under som jeg kan tre strikken gjennom. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Den nederste biten på bildet er sydd sammen til en ring, den skal nå rynkes så den passer til toppen. Det gjør jeg ved å sy to rynketråder med lang stinglengde og lav trådspenning. SAMSUNG CAMERA PICTURESHer har jeg sydd de to rynketrådene, nå fester jeg overtråden og drar i undertråden helt til den passer til toppen. Det er viktig å fordele rynkene jevnt for å få det fint. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg pleier å bruke kontrasttråd når jeg rynker for å vite hvilken tråd som er hvilken. Man fjerner jo rynketrådene etterpå uansett så det gjør det mye enklere å ha oversikt. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Nå er rynkene jevnt fordelt og det er på tide å feste den til toppen. Det gjøres ved å legge den rett mot rett og feste med nåler. Når man syr er det viktig å sy midt mellom rynketrådene. SAMSUNG CAMERA PICTURES

Til slutt trakk jeg strikken gjennom løpegangen. Jeg klippet en strikk som passer mine skuldre og brukte en sikkerhetsnål til å få den gjennom. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Hvis du vil ha oppskrift på hårstrikkene jeg lager finner du det her. 

Hvis du vil ha oppskrift på hårbåndet finner du det her

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#oppskrift #hårbånd #sommer #mote #sy #hobby #redesign

Turban - hårbånd, steg for steg oppskrift!

Jeg har fått kjempemange spørsmål om jeg kan lage denne oppskriften, både på instagram, e-post og facebook. Jeg digger sånne tilbakemeldinger! 

Her er noen bilder av forskjellige hårbånd jeg har laget tidligere. 

Dette bildet er hårbåndet jeg laget i oppskriften. 

Hårbåndene er veldig enkle å lage, du trenger kun:

- To stoffbiter på 14 x 47 cm. 
- En strikkbit (jeg bruker Stoff & Stil sin som er ca 2,5 cm bred). 
- Symaskin og utstyr. 
- Strykebrett og strykejern.

Her er et bilde av de to stoffbitene som begge er 14 cm i bredden og 47 cm i lengden. Jeg har brukt en gammel t-skjorte jeg fant hos pappa så det er litt stretch i stoffet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Det første jeg gjør er å brette stoffet i to på langsiden slik som på bildet her. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så syr du en rett søm ca der jeg har tegnet den røde linjen. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Etter at du har sydd vrenger du begge stoffbitene og stryker dem slik at de få sømmen midt foran. På bildet under har jeg kun strøket den øverste, så det er lett å se hvorfor de skal strykes. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Når du har strøket begge legger du dem ned ved siden av hverandre slik som på bildet under. Sømmen som jeg sa skulle være midt foran skal nå inn mot hverandre. På bildet under ligger den øverste stoffbiten med sømmen opp og den nederste ligger med sømmen ned. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så legger du dem oppå hverandre slik som på bildet under. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Bretter den nederste over den andre. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Og så den øverste rundt den nederste. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Hvis du holder i begge ender og trekker hårbåndet fra hverandre vil det danne seg en slags "knute", se bildet under: 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så må du måle hvor mye strikk du trenger. Det varierer litt ut i fra hodestørrelse. Til denne klippet jeg av 10 cm strikk. Da har jeg medregnet at noe av strikken blir spist opp av at hårbåndet og strikken festes sammen. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Når jeg fester strikken bretter jeg egentlig bare stoffet rundt strikken først og så bretter jeg den delen av stoffet som blir liggende under i samme størrelse og syr en rett søm over. Se siste bilde for å se hvordan den sømmen blir seende ut til slutt. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Hvis du vil ha oppskrift på hårstrikkene jeg lager finner du det her. 

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :)

#oppskrift #hårbånd #sommer #mote #sy #hobby #redesign

Redesign til barn - oppskrift!

Nå har jeg redesignet en kjole til herlige Edel! Hun er snart to år og helt fantastisk.

Det hele startet med at jeg og pappa rotet rundt i skapet hans etter skjorter han ikke bruker lenger. Jeg fikk en hel haug av skjorter jeg skal redesigne senere, men blant alle disse skjortene var det også en liten en som lillebroren min brukte da han var mindre. Da tenkte jeg med en gang på lille Edel.

Toppen jeg har på meg har jeg også redesignet. Den ligger til salgs i appen 'tise! Brukernavnet mitt der er: ingridfortenk :)

Utstyret du trenger for å lage kjolen er:

- en barneskjorte

- symaskin og syutstyr

Det første jeg gjorde var å klippe vekk de delene jeg ikke trengte. Slik som på bildet over. Jeg brukte nesten alle stoffbitene som jeg klippet av.

Så brettet jeg ned den øverste kanten og sydde løpegang til strikk. På bildet over trer jeg strikken gjennom løpegangen.

Så sydde jeg sammen de nederste restedelene og rynket dem før jeg sydde den på kjolen.

Se bilde under.

Ermene sydde jeg bare opp. Først overlocket jeg, så brettet jeg inn og sydde dem opp.

Skjorte med rynkede armer (Steg for steg oppskrift)

Denne skjorten er en av skattene fra pappas klesskap! Det er såå gøy å være hjemme og rote rundt på loftet etter gamle klær. Det viser seg at pappa hadde ganske mange kule ting.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg gleder meg til å vise dere enda mer etter hvert. 

Men aller først kommer oppskriften på skjorten jeg har på meg i bildet over hvis du også vil lage en. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Utstyret du trenger er kun en gammel skjorte og syutstyr. Ikke noe ekstra stæsj. 

Skjorten så sånn ut fra før og var helt sikkert en dresskjorte en gang i tiden. Ofte når jeg redeisgner tenker jeg på hva plaggene ble brukt til og da lager jeg masse historier mens jeg holder på. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Det første jeg gjorde var å klippe av nederste del av skjorten og armene. Den nederste delen av skjorten som nå er klippet av skal brukes til å bli de fancy greiene i armene. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg passet på at skjorten fikk ca den lengden jeg ville, både i livet og i armene, ved å prøve den ofte. 

Det første jeg gjorde var å legge opp skjorten nederst, så den ikke skal rakne der jeg har klipt den av. Jeg gjorde det ved å overlocke nederste del, brette en gang  inn, presse med strykejern og sy en stikning (synlig søm for at den skal holde seg brettet). Hvis du ikke har overlockmaskin kan du bare brette en gang inn og sy en stikning eller brette dobbelt innover og sy en stikning. 

Videre måtte skjorten gjøres mindre. Derfor sydde jeg langs den røde streken på bildet under for å minske skjorten. 
Processed with VSCO with a5 preset
De to delene på bildet under er de som skal rynkes og bli til enden av ermene på skjorten. Først sydde jeg dem sammen i kortsidene, så la jeg opp den ene langsiden (akkurat som skjorten). Den andre langsiden rynket jeg. Hvis du vil lære hvordan du rynker kan du sjekke ut denne youtubevideoen
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Sånn ser enden av ermet ut før den er festet på ermet. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg nålet den fast i ermet (rett mot rett) og sydde den fast. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Når du har gjort det samme med begge ermene er skjorten helt ferdig! 

Følg meg på INSTAGRAM eller FACEBOOK  for å få med deg neste innlegg! :) 

#redesign #oppskrift #fashion #sommer #topp #tutorial #sy

Hårstrikk av stoffrester!

Det har blitt en del stoffrester etter hvert. I begynnelsen kastet jeg masse, men nå tar jeg vare på alt i tilfelle det kommer til nytte! For et par uker siden leste jeg en artikkel i Burda om hvordan man kan lage hårstrikk av stoffrester. Tidligere har jeg kjøpt et par av disse strikkene til mellom 50 - 150kr (RAN!). De er nesten gratis når du lager dem selv! Så her kommer en liten tutorial så du også kan lage dem:

Her er et lite utvalg av restene jeg har spart opp. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Utstyret du trenger for å lage strikken: 

  • En stoffrest (minst 10x40 cm eller du kan sy sammen mindre biter) 
  • Målebånd eller linjal
  • Saks
  • Strikk
  • Synål
  • Tråd som matcher stoffets farge
  • Symaskin
  • Knappenåler
  • Strykejern

Tid: kanskje 30 minutter, du bruker mindre tid etter hvert.

Vanskelighetsgrad: Superlett!! 

Slik går du frem: 

 Jeg lagde først mønster, for da slipper jeg å måle opp 10x40 cm neste gang jeg skal lage strikk. Men du kan fint måle 10x40 cm rett på stoffet. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er det ferdige mønsteret. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er stoffresten jeg har brukt. Det er viskose tror jeg, så ganske tynt stoff, men veldig greit å sy i. Jeg strøk stoffet litt før jeg klippet det ut etter mønsteret, da blir det finere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så fester du mønsteret til stoffet og klipper det ut. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Strikken har jeg kjøpt hos Stoff og Stil. Pakken har vart en hel evighet (les: et år, for det er omtrent så lenge jeg har sydd), uansett du kan lage maange strikk av denne. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg målte opp ca 17 cm og klippet av litt ekstra til å feste den. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så brettes stoffet dobbelt og nåles fast. Der nålene sitter skal du sy en rett søm over. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så skal stoffet vrenges. Hvis du fester en sikkerhetsnål i den ene enden og trekker den gjennom blir jobben mye enklere. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Nå har du en slags tube med stoff med sårkanter i begge ender. Den ene sårkanten bretter du inn og presser med strykejern. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så trekker du strikken gjennom stoffet. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Knyt strikken sammen, pass på at den sitter godt og klipp av tuppene. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Så putter du den enden av strikken med sårkanter inni den enden som er presset. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Til slutt syr du sammen strikken for hånd. Prøv å få det så pent som mulig, gjerne usynlige sting. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Da er strikken ferdig til bruk! 

Her et et bilde av noen strikk jeg har laget tidligere: 

#diy #strikk #hår #stoff #stoffrester #sy #hjemmelaget #tutorial